Så började det
Året var 1973. Carl-Gunnar Nilsson, även kallad Kåge, tyckte att det var dags att Staffanstorp fick en rotaryklubb. Han kontaktade Knut Wachtmeister, som var medlem i Lunds rotaryklubb, och berättade om sin idé. Knut föreslog att Kåge skulle följa med honom till ett rotarymöte i Lund och där träffade de lundaklubbens president, Åke V Ström, som lovade att bli fadder för den nya klubben.

Det första veckobrevet.

Klubbens första veckobrev är daterat den 30 augusti 1973 och där kunde man läsa följande:

Staffanstorps Rotaryklubb under bildande. Fadder, Åke V Ström, Lunds rotaryklubb, öppnade mötet. Beslut: Att bilda en rotaryklubb i Staffanstorp. Mötesplats: Staffanstorp Gästgivaregård, torsdagar kl 12.15.

Den första styrelsen.

Styrelsen 1973I det första förberedande styrelsemötet deltog bara fem personer, Kåge Nilsson, som valdes till president, Åke V Ström, Per-Gösta Nilsson, Carl-Johan Borg samt Arne Johansson.

Charterfesten verkar ha varit det viktigaste på dagordningen och datum spikades till den 30 november 1973. Kåge Nilsson, som hade en förkärlek för det annorlunda, föreslog björnstek som huvudrätt. Han hade inte en tanke på trikiner, transmak eller läderartat kött.

Den 11 oktober hölls det första ordinarie styrelsemötet som nu hade utökats till sju personer. Det var Kåge Nilsson, Sven Borsiin, Bengt Rosén, P G Nilsson, Arne Johansson samt guvenör Carl Ivar Petterson och Åke V Ström.

På bilden, övre raden fr vä: Bengt Rosén, Carl-Johan Borg, Per-Gösta "PG" Nilss0n, Ivar Oddmark. Nedre raden fr vä: Sven Borsiin, Kåge Nilsson, Arne Johansson.

Charterfest

Den 30 november var det så äntligen dags och man startade i Brågarps kyrka med orgelmusik av domkyrkokapellmästare Folke Alm och trumpetspel av Bo Ågren. Charterberv överlämnades och medlemsnålar delades ut.
Klockan 19 startade festen på Gästgivaregården där menyn bestod stod av gravlaxtoast, oxfilé (Kåge fick alltså inte gehör för sitt förslag på björnstek) samt dessert à la Rotary. Innan dansen började, sjöng man Kungssången och lyssnade på diverse tal. Festen avslutades med nattamat bestående av pytt i panna.

Priset för hela festen inklusive vin och öl stannade vid facila 61 kronor.