Årets cykelorientering blev succé. Tack var alla som köpte cykelkartan och våra generösa sponsorer som köpte annonsplats och bidrog med vinster inbringade cykelorienteringen ett netto på 57 488 kr. Styrelsen beslutade att runda av beloppet uppåt och därför kunde vi dela ut 30 000 kr till vardera Rädda Barnen och Läkare utan gränser.
I samband med lunchmötet den 20 oktober fick Britt-Marie Johansson från Rädda Barnen i Staffanstorp och Sara Simon Borsiin från Läkare utan gränser ta emot var sig symboliskt check på 30 000 kr.
Sara var särskilt glad för att komma till Staffanstorps Rotaryklubb eftersom hon är barnbarn till en av grundarna av klubben, Sven Borsiin. Hon arbetar på Läkare utan gränser som journalist och berättade kort om organisationens omfattande hjälpverksamhet. För närvarande är man bland annat engagerad i Ukraina, där man inrättat ett tåg som akutmottagning. Här kan man operera, samtidigt som man förflyttar skadade bort från fronten. Man är även på plats i sydostasien för att hjälpa människor som drabbats av översvämningarna samt i flera länder i Afrika.
Britt-Marie berättade om Rädda Barnens verksamhet i Staffanstorp där man bland annat arrangerar spåkcafé för invandrare.