Posted by Per-Eric Nilzén
Angelica Fastigheter AB har bildat en fond vars behållning ska användas till att stödja föreningar och organisationer som arbetar med ungdomsverksamhet i Staffanstorps kommun. 52 000 kr – Det är beloppet som företaget hoppas kunna skänka vid utgången av 2018.

Under 2017 drabbades flera företag och myndigheter i Staffanstorp av oprovocerad skadegörelse, bland andra Angelica Fastigheter AB. För att motverka att fler ungdomar dras in i brottslig verksamhet, avsätter företaget nu 1000 kr varje vecka till en fond, vars medel ska användas för ungdomsverksamhet i kommunen. Detta dock under förutsättning att Angelica Fastigheter AB inte drabbas av ytterligare vandalisering.
Hans Erlandsson, ägare till Angelica Fastigheter AB, och Vd Johan Erlandsson, hoppas att fonden ska kunna bidra till att utsatta ungdomar får en meningsfull sysselsättning och därigenom tar avstånd från destruktivt beteende.

Hans och Johan ErlandssonPN: Vad är tankarna bakom fonden och vad hoppas ni att den ska åstadkomma?
HE: Ibland kan familjens ekonomi vara ett hinder för att en ungdom skall kunna ha möjligheten att delta i olika aktiviteter. Då kan fonden användas för att t ex betala utrustning, instrument eller terminsavgifter men också för riktade projekt som föreningar gör för ungdomar i kommunen.
PN: Men beloppet är villkorat?
JE: Ja, vi hoppas naturligtvis att kunna skänka 52 000 kr när 2018 är till ända, men det kan bli mindre. Om något av våra objekt drabbas av vandalisering, finansieras nödvändiga reparationer med pengar som finns i fonden.
PN: Vem avgör hur pengarna ska användas?
JE: Vid årsskiftet överlämnar vi pengarna som finns i fonden till Staffanstorps Rotaryklubb, som i samarbete med sociala myndigheter, andra samhällsorganisationer och föreningar får bestämma var pengarna kommer bäst till nytta.
PN: Vad är det som har gjort att ni har valt Rotary som mottagare?
HE: Rotary är redan engagerade i ungdomsverksamhet på olika sätt och har ett brett kontaktnät med både skolor, myndigheter och ideella organisationer.
PN: Vilka kan få del av pengarna?
JE: Det är inte upp till oss att bestämma, men jag kan tänka mig att det är olika föreningar som arbetar med ungdomar, allt ifrån musik och teater till olika former av idrott. Vår önskan är att kunna erbjuda ungdomar möjlighet till personlig utveckling oberoende av ekonomiska eller sociala förutsättningar.
PN: Om någon vandaliserar era fastigheter sabbar de alltså möjligheterna för andra ungdomar?
JE: Vi ser naturligtvis helst framför oss att de avsatta pengarna investeras i ungdomarna i kommunen, men samtidigt måste vi ändå skapa en förståelse för att skadegörelsen förstör mycket mer än bara en fönsterruta.
PN: Ni kanske går fria, men ”de” kanske väljer andra företag för sin förstörande ”verksamhet” istället. Hur ser ni på det?
HE: Det vore naturligtvis mycket olyckligt, men de som stökar till det är i klar minoritet och vi är övertygade om att det finns mycket positiva krafter hos våra ungdomar i Staffanstorp som kan förhindra detta.
PN: Slutligen, vad hoppas ni att ”Projekt Angelica” ska leda till?
JE: Vi hoppas att fler företag ansluter sig till projektet eller engagerar sig i någon form, så att vi gemensamt visar att vi har viljan att investera i ungdomar. Vi vet att det finns många organisationer och privatpersoner som redan engagerar sig, men ska vi uppnå en
större effekt måste vi också bli fler.
HE:Ytterst hoppas vi såklart att det skall ge fler ungdomar i kommunen en möjlighet att komma in i föreningslivet och bli del av en meningsfull gemenskap och värdegrund istället för att rekryteras av ungdomsgäng och glida längre och längre bort från samhället.