Publicerad den aug 26, 2019
Den 23-24 sept hade vi besök av vår tyska vänklubb, Schweinfurt Frierich Rückert Rotaryklubb. Det var under förra året som kontakten mellan klubbarna etablerades och detta var det första tyska besöket förutom de inledande kontakterna.

Flera av gästerna kom redan på onsdagen och hade utnyttjat tiden med att utforska delar av Skåne, bl a Ale stenar, Malmö och naturligtvis Lund.

På fredagskvällen träffades vi på Staffanstorps Gästis där vi avnjöt en god, trerätters middag. För några av de tyska gästerna var detta första gången i Sverige. Under kvällen knöts nya vänskapsband under mycket trevliga former.

Lördagen tillbringades till största delen på Uppåkra, där Vendeltidsdagarna pågick. Uppåkra Arkeologiska Center ställde upp med en tysktalande guide, Monika Lennartsson, som engagerat berättade om Uppåkras fantastiskt historia, fynd och utgrävningar.

Därefter var det "fri tid" att utforska alla stånd och demonstrationer av hantverk med mer än 1000-åriga anor. Naturligtvis passade många på att ta selfies tillsammans med någon av Vedeltidskrigarna. Efter lunch i det fria gick färden till Historiska museet i Lund där en del av fynden kan beses i original.

På kvällen bjöd vår kamratskapskommitté in till logdans och kräftskiva hos Hans Erik Nilsson och Kerstin Haggård i deras lövade loge ett stenkast utanför Staffanstorp. Detta var något helt nytt och mycket exotiskt för våra tyska vänner. Dock lärde de sig snabbt hur man suger ur och dissekerar de röda läckerheterna.