Det har varit en mångårig tradition att Staffanstorps Rotaryklubb har arrangerat en bussresa för åldrings- eller LSS-boende. Under pandemin har man dock tvingats att trycka på pausknappen.  Men i maj när rapsfälten blommade och bokskogen lyste i sin skiraste gröna färg bjöd Staffanstorps Rotaryklubb en grupp pigga pensionärer från Humana äldreboende i Sockerstan på en bussutflykt till Kopparhatten på Söderåsen.

Efter lunch, som välvilligt hade sponsrats av City Gross, beskådades den hänförande utsikten från Kopparhatten. För några pensionärer var vyn över Skäralidsravinen en förstagångsupplevelse, för många var det ett kärt återseende från den tiden man var på utfärd med skolan, d.v.s för cirka 70 år sedan. Färden ställdes sedan ner till Skäralidsdammen där tillfälle gavs till en naturpromenad. Besöket avslutades med en fikastund och på återfärden till Staffanstorp kunde alla nöjt njuta av ett skiftande Skåne från skogs- och brutet landskap till den mera hemmastadda slätten.