Varje år anordnar Staffanstorps Rotaryklubb ett kulturevenemang där behållningen gått till olika välgörenhetsprojekt och ungdomsstipendier. Det här året bestämde sig Rotaryklubben för att i förtid rikta överskottet till ett projekt; FC Staffanstorps ”Fotboll för alla”.
Efter en konsert i vår med den populära Salongsorkestern, och fullsatt salong, kunde Staffanstorps Rotaryklubb överlämna 25 000 kr till denna verksamhet.
 -Det var självklart att vi i Staffanstorps Rotaryklubb ville stödja denna fantastiska verksamhet, säger Rotarys president, Gert Åkesson och fortsätter: Att se denna lycka och glädje hos de barn och ungdomar som varje vecka får möjligheten att spela fotboll på sina villkor är otroligt stimulerande. Engagemanget från alla idrottsledarna är fullständigt från första minuten till sista. Alla barn blir sedda och alla stimuleras till att, utifrån sina förutsättningar, prestera bättre.  Det vilar en stor entusiasm och glädje över hela verksamheten. Fotboll för alla är en verksamhet som, med rätta, gett eko långt utanför Staffanstorps gränser och även uppmärksammats av kungen.

Vad ska pengarna användas till?

-Vi kommer att använda pengarna dels till ett läger för våra barn och ungdomar och dels till att starta upp Fotboll för alla på fler orter i Skåne. Behovet är stort och fler måste ges möjligheter att kunna spela fotboll på sina villkor, säger Fotboll för allas ledare och initiativtagare, Gustav Plantin.

Vad är Fotboll för alla?

Att vara med i ett lag, att känna sig inkluderad, att vara stolt och att bli sedd – det är vad ungdomar med olika funktionsvariationer har fått uppleva tack vare Staffanstorp Uniteds och FC Staffanstorps projekt Fotboll för alla.

Allt började för två år sedan då Barn- och ungdomshabiliteringen i Lund, på initiativ från föräldrar, kontaktade fotbollsföreningar i Skåne med frågan om klubbarna hade någon verksamhet för barn och ungdomar med funktionsvariationer. Staffanstorp Uniteds ordförande Gustav Plantin och hans flickvän Madeleine Nimby konstaterade att Staffanstorp saknade en sådan utvecklad verksamhet, och beslöt därmed på stående fot för att försöka etablera en.

Fotboll för alla är ett samarbetsprojekt mellan Staffanstorp United och systerklubben FC Staffanstorp. Målgruppen är barn och ungdomar i åldrarna 6 till 15 år med olika funktionsvariationer. Här får alla plats, barn med autism, ADHD, Downs syndrom, gravt synskadade etc. Alla är lika välkomna och trots stora skillnader fungerar alla tillsammans.
Allt började i liten skala men verksamheten växte mycket snabbt. Till de första träningarna kom bara fyra ungdomar. Idag, bara två år senare, deltar 40 ungdomar varje vecka och de är inte bara från Staffanstorp. Den av deltagarna som kommer längst bortifrån har en restid på en och en halv timme, enkel resa! Ett bevis för att det finns ett stort och dolt behov.
Glädje, självkänsla och tillhörighet

Madeleine Nimby är huvudtränare och har hjälp av åtta andra ledare. Hon understryker att det viktigaste med verksamheten är inte fotbollen i sig, utan att få ungdomarna att upptäcka och uppleva glädjen och leken i idrotten. Ett annat är att förbättra självkänslan och känna tillhörighet, något som ofta saknas i denna grupp, och här finns flera bevis för att man har lyckats. Gustav berättar bland annat att man köpte in träningskläder till ungdomarna i slutet av den första terminen. Alla fick sitt namn på tröjorna, loggan och texten Fotboll för alla över hela ryggen. Det var strax före skolavslutningen. Efteråt fick Gustav veta att tre av fem stolta hade burit klubbtröjorna vid skolavslutningen. Ett fint bevis för att fotboll är så mycket mer än bara fotboll.

Individen i fokus

Fotboll för alla är unikt på många sätt. Ett är att all träning är individanpassad och ungdomarna är uppdelade i tre olika grupper beroende på vilken funktionsvariation de har. Ett annan är tränarna. Sex av nio tränare är under 25 år och sju är kvinnor. – Fotboll har länge varit könsstereotyp, säger Gustav, och det vill vi också ändra på.
Förutom att ge ungdomarna glädje, självkänsla och tillhörighet fungerar Fotboll för alla också som ett socialt nätverk för föräldrarna. Under träningarna hör man ofta att föräldrarna byter erfarenheter eller får tips om andra aktiviteter för sina barn, berättar Gustav.

Framtidsvisioner

Att på bara två år ha utvecklats från noll till den största fotbollsklubben i sitt slag ser Gustav som ett tydligt tecken på att det finns ett oerhört stort behov för denna typ av verksamhet. För att sprida information använder man sig bland annat av Facebook, där man lägger ut bilder från träningarna, men man producerar även informationsmaterial med stora, tydliga bilder, som delas ut till skolor och habiliteringsmottagningar runt om i Skåne. Visionen är att sprida Fotboll för alla till andra kommuner, att kunna starta filialer och att kanske till slut göra Fotboll för alla till en riksomfattande organisation.