2014 gjorde SALONGSORKESTERN en bejublad konsert i Staffanstorp. Då, liksom nu, en välgörenhetskonsert i arrangemang av Staffanstorps Rotaryklubb. I år går behållningen till projektet ”Fotboll för alla” som drivs av Staffanstorps United.
I år har arrangören också glädjen att kunna presentera KARIN BERGQUIST tillsammans med orkestern. Karin är uppväxt i Ystad och en skådespelare med brett register; teater, kabaré, radio, film, TV och egna produktioner. Flera somrar på friluftsteatrar i Helsingborg och Falkenberg. Hon sjunger gärna äldre schlager, något som har förenat henne och kollegan Harald Leander med Salongsorkestern i fyra scenproduktioner. Den senaste ”På återseende” har spelats för fulla hus på Skillinge Teater och Lunds Stadsteater.
Salongsorkestern är ett storband med stråkar och vokaltrio. Musiken är hämtad fråntidsepoken 1925-1945 och innehåller allt från rena jazznummer till pilsnerfilmsschlager. Orkestern bildades i Lund i mitten på 70-talet och spelar på jazzklubbar, festivaler, baler och privata fester. Ett par kungamiddagar och medverkan i TV kan också nämnas, liksom turnéertill Shanghai, Toscana, Tokyo, Båstad, Höör och andra metropoler.
Samarbetet med Karin Bergquist och Harald Leander startade för tio år sedan och har resulterat i fyra produktioner med strålande recensioner och utsålda teatersalonger.
Nu är det åter dags för Staffanstorp att få njuta av en riktig nostalgi-tripp. Söndagen den 17 mars kl 16.00 kommer den härliga musiken från 20-, 30- och 40-talen att flöda från scenen
på St Staffans Församlingsgård.
We´ll meet again!