Konserten 16 oktober

Den 16 oktober kl 16 arrangerar Staffanstorps Rotaryklubb en konsert med Z Big Band i S:t Staffans församlingsgård.  Överskottet från konserten tillfaller i år Staffanstorps Judoklubb och deras omfattande ungdomsverksamhet, som även inkluderar funktionshindrade ungdomar (läs mer här nedan).

Biljettförsäljning

Du köper dina biljetter hos City Gross (förbutiken), ICA Supermarket (postutlämningen) eller Dahls Optik. Biljettpris: 200 kr. Onumrerade platser.

Om Z Big Band

Det malmöbaserade bandet spelar swingmusik från bl a Ellington, Kenton och Basie men även modernare musik, t ex Beatles, i swingtappning. De spelade bland annat på Malmöfestivalen och fick där mycket fina recensioner av Sydsvenskan som du kan se här:

Fina sångsolister och bergfast trumspel

KONSERT JAZZ
ALEXANDER AGRELL
Z Big Band
Swingtältet, Malmöfestivalen, 16/8.
”För mig är swing några bra saker som har satts ihop och som man kan stampa takten till. Jag kan faktiskt inte beskriva det närmare än så”, ska Count Basie ha sagt. På engelska då.
Fast det är ju inget som direkt hindrar att man dessutom lirar med samtrimmad elegans, punch och smeksam balladkänsla. Som rutinerade Malmös Z Big Band på tisdagskvällen. I ett full-trångt tält spelade bandet bland annat slagnummer från Ellington, Kenton och just Basie och varvade med ”I can’t stop loving you” och Beatles ”All my loving” i swingarrangemang.
Solona hölls korta och distinkta, ensemblespelet satt i högsätet. Två som däremot rättmätigt bredde ut sig var sångerskorna, Elinore Uvemark och dottern Saga, bägge med fylliga röster, temperament, förmåga att brodera ut melodierna och gott om blueskänsla. Så finns där ju också ett snyggt storbandsarv att förvalta, även om ingen av dem spelade trumpet som (mor)far Leif. De två duettsjöng ”Over the rainbow” och levererade var för sig saker som ”Summertime”, ”Makin whoopee”, ”Shiny stockings” och ”Orange colored sky”.
Allra mest för helheten betyder bandledaren/trumslagaren, Malmös storbands-tsar Roger Berg, med sitt tunga mättade driv, synkoperingar, sätt att betona vissa taktslag och släppa andra och explosiva markeringar unisont med blåsarriffen. Redan på onsdagskvällen är han tillbaka i tältet, med storbandet som bär hans namn och sångsolisten Hayati Kafe.

Om Staffanstorps Judoklubb

När det gäller ungdomar med funktionsvariationer så har klubben en grupp för dem, adaptive judo
https://www.staffanstorpsjudo.se/wp/traningsgrupperna/anpassad-judo/ som tränar en gång i veckan.
Där tränar personer med olika funktionsvariationer, både fysiska (synnedsättning) och mentala.

I våras var klubben ansvarig för att judo-delen av Special Olympic games i Malmö. (tävling för personer med funktionsvariation)  Ni kan se bilder från judodelen här.
Klubben hade med många duktiga judoka på tävlingen. Tävlingen var även uttagning till Special Olympics World Games i Berlin nästa år.
Man hoppas att kunna ha med någon av ungdomarna på denna tävling (vem som får åka blir officiellt i höst)

Förutom att träna judo, så arrangerar Staffanstorps Judoklubb oftast en egen tävling för A-judo i Sverige, men i år hann de inte med det pga Special Olympics. Klubbens deltagare brukar åka och tävla och vara med anslutande läger på en tävling på våren och en på hösten.

När det gäller ungdomar utan funktionsvariation så har Staffanstorps Judoklubb en stor verksamhet med träning alla dagar i veckan utom lördagar - från 5 år och upp till vuxna. Från lekis till motionärer och elit. Klubben har också ett par som är med i landslaget och en person som ska till U21 VM i Guayaquil, Ecuador, den 10–13 augusti.

I alla grupperna jobbas aktivt med Judons värdegrund som är den samma oavsett i världen du tränar judo