ShelterBox är en internationell katastrofhjälpsorganisation som arbetar i partnerskap med Rotary och levererar livsnödvändig materiel till familjer som drabbats av krig eller naturkatastrofer.

De gröna boxararna innehåller den mest kritiska utrustning som en katastrofdrabbad familj behöver för att klara det livsnödvändiga. En s.k. standarbox är packad med: Ett tält, vattenrening och vattendunk, solcellslampor, termiska filtar, golvmattor, myggnät, kökspaket (Grytor, stekpanna , tallrikar , muggar, m m), en bag med verktyg och ett aktivitetspaket för barn, men innehållet är ofta specialanpassat till den rådande katastrofsituationen.

Staffanstorps Rotaryklubb startade projektet ShelterBox 2014 då vi för första gången visade en ShelterBox i samband med Kulturnatten.

Insamlingsresultat: 100 000 kr

Styrelsen hade då beslutat att anslå 12 000 kr för sponsring av två ShelterBoxar under verksamhetsåret samt att dubblera det belopp som samlades in från allmänheten under Kulturnatten. Visningen inbringade 3 100 kr i spontana bidrag. Således skickades 18 000 kr in till ShelterBox Sverige.
Fram till dags datum har Staffanstorps Rotaryklubb samlat in 100 000 kr till ShelterBox och därmed bidragit till att göra livet lite drägligare för människor som drabbatas av krig eller naturkatastrofer.

Kontaktklubb för ShelterBox

Staffanstorps Rotaryklubb är också en av kontaktklubbarna för ShelterBox i södra Sverige. Vi har en demouppsättning bestående av tält och utrustning som andra klubbar lånar för olika evenemang. Om din Rotaryklubb vill låna "vår" ShelterBox, ska du kontakta Per-Eric Nilzén 070 645 92 20 för mer information.