ShelterBox är en internationell katastrofhjälpsorganisation som arbetar i partnerskap med bland annat Rotary och levererar livsnödvändig materiel till familjer som drabbats av krig eller naturkatastrofer. Sedan starten 2000 har ShelterBox focus ständigt varit riktat mot ”början till slutet” av katastrofen; från de omedelbara efterdyningarna under nödhjälpsfasen fram till tidig återhämtningsfas.

Vad innehåller en box?

Varje ShelterBox innehåller den mest kritiska utrustning som en katastrofdrabbad familj behöver. Standardboxen innehåller bland annat ett stort, specialutvecklat tält, filtar, vattenreningsutrustning, köksredskap, spis (skickas separat), verktyg, ett aktivitetspaket för barn, solcellslampa med mera, men innehållet är ofta specialanpassat till den rådande katastrofsituationen.

Var kommer ShelterBox ifrån och hur stor är organisationen?

ShelterBox grundades år 2000 i den lilla staden Helston i Cornwall, Storbritannien. Idag har ShelterBox ett partnerskapsavtal med Rotary International och organisationen har etablerat ett internationellt samarbete i mer än 19 länder. ShelterBox samarbetar också internationellt med scoutrörelsen samt en rad ledande internationella hjälporganisationer, t ex Röda Korset. Tack vare detta samarbete kan hjälpinsatserna snabbt kanaliseras till de områden där de bäst behövs.

Klicka på länken Svenska ShelterBox hemsida i menyn till vänster och läs mer om ShelterBox.