Vart går behållningen?

Huvuddelen av behållningen från årets cykelorientering går till Victoriafonden, som arbetar för barn och ungdomar i Sverige med funktionsnedsättning och/eller kronisk sjukdom. Stöd kan endast kanaliseras via ideella föreningar, inte direkt till individer. Fonden administreras av Radiohjälpen.

De flesta ansökningar handlar om kostnader för medhjälpare vid fritidsaktiviteter som idrott, resor, lägerverksamhet etc.. Utan stöd får funktionshindrade ofta dubbla kostnader eftersom aktiviteter kräver en medhjälpare.

En del av behållningen tillfaller ShelterBox, som är en internationell välgörenhetsorganisation för katastrofhjälp som grundades år 2000 i Helston, Cornwall, Storbritannien, och har ett nära samarbete med Rotary International.

ShelterBox tillhandahåller nödskydd, som tält, vattenrening, kokkärl och andra hjälpartiklar till familjer runt om i världen som har förlorat sina hem i katastrof eller konflikt. Just nu har ShelterBox operativa insatser i Pakistan, Ukraina, Syrien och Moçambique.
Mer info hittar du här: https://www.shelterboxsweden.org/