I samband med Jubileumskonserten den 24 september delade vi ut tre stipendier till lovande, musikstuderande ungdomar. Stipendierna var på 5000 kr vardera.
Ungdomarna hade nominerats av musikskolan.
De glada stipendiaterna är Ida Skans (blockflöjt - 14 år), Olof Chavéus (sång - 14 år) båda från Staffanstorp och Johanna Hultgren (tvärflöjt - 20 år) från Hjärup.

På bilden fr vänster: Ida Skans, president Göran Hobroh, Olof Chavéus samt Annika Hultgren, Johanna Hultgrens mamma (Johanna hade inte möjlighet att närvara).

Motiveringar:

Ida Skans, 14 år bor i Staffanstorp, och en avancerad blockflöjtist. Började som 7-åring spela blockflöjt och ville inte sluta efter första försöket. Idag växlar hon mellan sopranino och bas dvs spelar alla fem storlekar, som musikskolan kan erbjuda. Hon är oftast den yngsta medlemmen i ensembler och ställer alltid upp. Samspelar gärna med lillebror på valthorn och mamma på fiol.
Ida är mycket begåvad, sätter själv mål och har egna förslag på sin utveckling, så hon kommer säkert komma så långt hon vill.

Olof Chavéus, 14 år bor i Staffanstorp, och är sångare. Han har sjungit sedan åk 4 och är oerhört musikalisk. Han har en fin unik ton i rösten, vilket gör att han behärskar både musikal, pop och visa. Olof fick Staffanstorps Musikskolas Föräldraförenings stipendium i våras. Han är ett föredöme för andra elever på musikskolan och är ofta med som solist vid olika konserter och föreställningar Han har definitivt en framtid inom musiken om han vill.

Johanna Hultgren, 20 år, från Hjärup och spelar tvärflöjt. Vad vi vet började Johanna spela flöjt redan i 8-9 årsåldern, hon har spelat i olika musikformer och sjungit i barnkören i Uppåkra församling. Hon har också spelat med sin tvillingsyster Matilda som spelar fiol. Johanna har nu börjat andra året på Musikkonservatoriet i Falun för att sen söka vidare till högre musikstudier. Johanna är mycket framåt, alltid väl förberedd och har alla möjligheter att lyckas med det hon vill inom musiken.

Josifin Björk Werner Swing Orchestra

Publiken var förväntansfull då den bänkade sig i S:t Staffans församlingsgård den sista söndagen i september dit Staffanstorps Rotaryklubb hade bjudit in till konsert.
Från scenen spred Josefin Björk Werner Swing Orchestra glädje med sin medryckande swingmusik och atmosfär från jazzens tidiga era. Josefin själv stod för sensuell sång tillsammans med den nio man starkt ensemblen, där pojkvännen Erik Berndalen är kapellmästare. Orkestern bjöd på evergreens från 20- till 40-talet men även nyskriven retroswing i storbandstappning, både på svenska och engelska, komponerad av Josefin, Erik och Josefins mamma Inger Björck.

Konserten avslutades med att Josefin kallade ner hela orkestern från scenen där samtliga musiker bjöd på fantastiskt medryckande och avancerade solon.

Fler bilder och videos kommer att läggas upp här inom kort.

Här nedan finner du lite smakprov från tidigare konserter