Hur kan vi förbättra flickors situation i miljöer med hedersrelaterat våld, könsstympning mm?
Den 7 mars anordnade Staffanstorps Rotaryklubb en utbildningsdag om hederskulturer och hedersrelaterat våld och hur man kan förbättra flickors situation i dessa miljöer. Seminariet riktade sig till skolpersonal och personal inom socialtjänsten i Staffanstorps kommun.
På bilden från vänster: föredragshållarna Myra Ekström och Elisabet Jensen samt initiativtageren Elisabeth Lindhe, Staffantorps RK.

Seminariets titel är Empowering Girls, som är ett begrepp myntat av FN. Rotary har internationellt tagit upp detta och arbetar för att åstadkomma förbättrade förutsättningar för flickor runt om i världen.
Det är främst en internationell fråga, men det är också en fråga som är aktuell i vårt eget närområde.
Empowering Girls handlar om att stärka flickors självkänsla, förbättra flickors villkor runt om i världen. Det handlar om att motverka könsstympning av flickor, förhindra barnäktenskap och att förhindra att flickor utsätts för hedersrelaterat våld mm.
Staffanstorps Rotaryklubb bjöd in skolpersonal såsom lärare, fritidspedagoger, rektorer, kuratorer och skolsköterskor samt kommunens socialtjänst till detta seminarium.

Föredragshållare var Elisabet Jensen, barnmorska, och Myra Ekström, präst. De är båda rotarianer och är sedan många år engagerade i arbetet mot dessa företeelser. De båda föredragshållarna belönades med var sitt diplom signerat av en av klubbens konstnärer, Ronny Hård.